Ricordo di un dolore

2020
HD video audio installation
vertical video projection 9:16
Duration 10′ 11”, Loop
Installation dimension variable
Collection GAMeC, Galleria d’arte moderna e contemporanea, Bergamo
Collection In Between Art Film Foundation, Rome
Sammlung Wemhoener, Herford and Berlin

The artists’ project draws inspiration from the masterpiece by Pellizza da Volpedo, Ricordo di un dolore (Ritratto di Santina Negri), part of the collections of the Accademia Carrara. Pellizza’s oil on canvas — portraying a young woman in the very moment she learns the tragic news of a death — becomes an emblematic image of personal suffering, entering into dialogue with MASBEDO’s video, also titled Ricordo di un dolore: the silent climb of a man to the peak of the Presolana, carrying a reproduction of the painting on his back, telling of the solitude of a moment of pain and its sublimation. The canvas and the action reunite and express the communion between the individual and collective pain of the valley and of the city.

Il progetto degli artisti si ispira al capolavoro di Pellizza da Volpedo, Ricordo di un dolore (Ritratto di Santina Negri), parte delle collezioni dell’Accademia Carrara. L’olio su tela di Pellizza – che ritrae una giovane donna nell’attimo in cui apprende la tragica notizia di una morte – diventa un’immagine emblematica della sofferenza personale, entrando in dialogo con il video di MASBEDO, anch’esso intitolato Ricordo di un dolore: la salita silenziosa di un uomo alla vetta della Presolana, portando sulle spalle una riproduzione del dipinto, raccontando la solitudine di un momento di dolore e la sua sublimazione. La tela e l’azione riuniscono ed esprimono la comunione tra il dolore individuale e collettivo della valle e della città.

Credits

Commissioned by GAMeC, Galleria d’arte moderna e contemporanea, Bergamo
Co-produced by In Between Art Film Foundation

Installation views photos by Lorenzo Palmieri

The picture Ricordo di un dolore (Memory of a pain) was painted by Giuseppe Pelizza da Volpedo (1868 – 1907) in 1889
oil on canvas, 107 x 81 cm
Accademia Carrara, Bergamo

Exhibition History

Ti Bergamo – Una comunità, GAMeC, Galleria d’arte moderna e contemporanea, Bergamo, curated by Lorenzo Giusti and Valentina Gervasoni, 1.10.20 — 28.2.21