Blind Mirrors

2019
UHD Video
Duration 8’ 35’’, loop, stereo sound
Produced by In Between Art Film

Blind mirrors is shot entirely inside the ballroom of Palazzo Valguarnera Gangi in Palermo which is characterized by the magnificence of the furnishings that inspired Luchino Visconti for the setting of the dance in the film “Il Gattopardo”. While Visconti had represented the detachment between the old declining aristocracy and the new bourgeoisie of the time, MASBEDO have recreated a scene in which the protagonist is a typical dance (Bharatanatyam) of the Tamil community, a minority well rooted in the city of Palermo.
The mirrors inside the room are as veiled by a black cataract, almost completely unable to reflect. Visconti and his cinematographer decided to place tungsten light beams facing the mirrors during the shoot, causing them to blacken. This leaves a stained and decadent effect that becomes attractive within that luxurious room.

Blind mirrors è girato interamente all’interno della sala da ballo di Palazzo Valguarnera Gangi di Palermo caratterizzata dalla magnificenza degli arredi cui trasse ispirazione Luchino Visconti per l’ambientazione del ballo nel film “Il Gattopardo”. Se Visconti aveva rappresentato il distacco tra la vecchia aristocrazia in declino e la nuova borghesia dell’epoca, gli artisti hanno ricreato una scena in cui è protagonista un ballo tipico (Bharatanatyam) della comunità Tamil, una minoranza ben radicata nella città di Palermo.
Gli specchi all’interno della sala sono come velati da una cataratta nera, quasi del tutto impossibilitati a riflettere. Visconti e il suo direttore della fotografia decisero di posizionare durante le riprese fasci di luce tungsteno rivolti verso gli specchi causandone l’annerimento. Rimane così un effetto macchiato e di decadenza che diventa attrattivo all’interno di quella sala così lussuosa.

Credits

Fotografia / Steady Cam Lele Cerri
Assistente operatore / Focus Puller Mauro Gianesini
Danzatrici Tamil  / Sugintha Sundaralingam, Praveena Jeyakumar, Pristica Anton Roman, Gloria Jude Antony
Coreografa / Kasthuri Ramesh 
Montaggio / Cristina Sardo
Fonico / Mirco Cangiamila
Aiuto regia / Genny Petrotta
Interprete e tutor / Marianna Messina
Assistenti / Domenico Palmeri, Beatrice Favaretto, Bernardo Giannone
Noleggi e tecnica / Co Rent Palermo
Produzione esecutiva / Area Video
Prodotto da / In Between Art Film

Exhibition History

MASBEDO – Perché le frontiere cambiano, ICA Foundation, Milan, curated by Alberto Salvadori, 12.10.2019 – 10.11.2019

MASBEDO. For Beauty is just the beginning of terror, Museu Nacional d’Art de Catalunya, curated by Paola Ugolini, a project by LOOP Barcelona, 12.11 – 12.12.2019